Header Ads

Tips Pemakaian Suit Untuk Temuduga.

Tips Pemakaian Suit Untuk Temuduga.

Sekiranya anda memilih untuk memakai suit ( three or two piece skirt or pants suit), di bawah adalah panduan suit yang sesuai untuk menghadiri temuduga :


1. Sut temuduga mestilah ringkas dan terdiri daripada warna-warna neutral iaitu ton kelabu, biru navi, hitam, coklat atau krim.

2. Corak suit (blazer, skirt atau seluar) yang sesuai adalah sama ada polos (plain), berjalur atau bertekstur yang halus.

3. Elakkan memakai suit yang ketat, pendek dan sendat. (Terdapat kes panel penemuduga mengadu tentang suit yang terlalu ketat dan menonjolkan bentuk badan hingga mengganggu tumpuan panel temuduga. Pakaian yang terlalu ketat dan menonjolkan bentuk badan akan menjatuhkan kredibiliti dan maruah calon wanita yang ditemuduga.)

4. Elakkan memakai kemeja dan blouse yang singkat di atas paras punggung sehingga terdedah bahagian ‘redspot’ tubuh calon. Memakai kemeja dan blouse yang labuh melepasi paras pinggul tetapi memakai tali pinggang juga boleh menzahirkan dengan jelas saiz pinggang dan pinggul.

5. Pilih blouse atau dress shirt yang berpotongan konservatif. Elakkan potongan blazer dan blouse yang terlalu fancy dan berfesyen. Pastikan tiada fesyen berekor, bersayap dan lain-lain fesyen yang kelihatan pelik, ini bukan masanya anda ingin kelihatan seperti Diva. Memakai pakaian yang terlalu berfesyen ke temuduga akan mengurangkan kredibiliti dan kewibawaan seseorang calon wanita, kerana akan dikaitkan dengan personaliti calon wanita yang hanya disibukkan dengan arus dunia fesyen. Potongan pakaian yang fancy juga hanya akan meyebabkan pemakai kelihatan terlalu manja dan tidak tegas.

6. Skirt atau seluar hendaklah berwarna gelap dari kumpulan warna-warna korporat iaitu hitam, biru kelasi (navy blue), kelabu (dark grey atau charcoal) dan coklat. Elakkan memakai skirt potongan kembang di bahagian bawah.

7. Sekiranya memakai skirt, bagi non-muslim, labuh skirt hendaklah menutupi paras lutut.

8. Potongan skirt dan seluar adalah longgar jenis klasik (tidak ketat dan tidak menunjukkan bentuk peha dan betis calon). Elakkan skirt potongan kembang dan terlalu labuh meleret mencecah lantai.

9. Kain untuk skirt atau seluar adalah daripada fabrik ‘suiting’ yang dapat menyebabkan skirt atau seluar itu kelihatan terletak kemas dan segak apabila memakainya. (Fabrik dari likra, jersey dan denim adalah tidak sesuai walaupun dijahit dalam potongan longgar)

No comments